Najczęściej zadawane pytania dotyczące praktyk:
- U kogo można zasięgnąć szczegółowych informacji dotyczących praktyk? Kto jest Opiekunem praktyk?
Opiekunami praktyk studenckich na naszym wydziale są:
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – studenci 1-go stopnia Architektury, Architektury Wnętrz, Architecture oraz Architecture Engineering,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – studenci Inżynierii Środowiska w Budownictwie, Inżynierii Środowiska oraz Sieci i Instalacji w Inżynierii Środowiska,
- dr inż. Anna Hummel – studenci Gospodarki Przestrzennej oraz Planowania Przestrzennego,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – studenci 2-go stopnia Budownictwa,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni – studenci 1-go stopnia Budownictwa.
- Jakie są dopuszczalne formy odbywania praktyk?
Zgodnie z Regulaminem są różne formy odbywania praktyk. Najczęstsze to:
- praktyka odbywana poprzez skierowanie z uczelni do Zakładu Pracy, z którym PŁ podpisuje umowę,
- praca zawodowa na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło,
- prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Student posiadający uprawnienia budowlane może uzyskać zaliczenie praktyk na podstawie złożonego wniosku. Minimalny czas odbywania praktyk jest zależny od kierunku i stopnia studiów, i jest taki sam bez względu na formę odbywania praktyk (szczegóły: Regulamin, Ramowe programy praktyk).
- Co muszę zrobić przed rozpoczęciem praktyki?
Przed rozpoczęciem praktyki, realizowanej na zasadzie skierowania z uczelni, należy zapoznać się z właściwym Ramowym Programem Praktyk (zał. 1) oraz zgłosić się do wydziałowego Opiekuna praktyk z:
- dwoma egzemplarzami podpisanej przez zakład pracy umowy z PŁ (zał. 2),
- dwoma egzemplarzami podpisanego przez zakład pracy skierowania (zał. 3),
- wydrukowanymi dokumentami firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczeniem OC i NNW,
- wydrukowanym potwierdzeniem odbycia na wydziale szkolenia BHP (zał. 6a),
- szczegółowym programem praktyk (zał. 3a).
Zawarcie umowy (dawne porozumienie) pomiędzy zakładem pracy a PŁ jest dwuetapowe: najpierw należy zgłosić się po podpis do Opiekuna praktyk, a następnie do Prodziekana ds. studenckich.
Przed rozpoczęciem praktyki, realizowanej na podstawie wykonywanej pracy zawodowej, należy zgłosić się do wydziałowego Opiekuna praktyk z:
- aktualną umową o pracę, zlecenie lub o dzieło,
- dwoma egzemplarzami podpisanego przez zakład pracy skierowania (zał. 3),
- wydrukowanymi dokumentami firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczeniem OC i NNW,
- potwierdzeniem odbycia na wydziale szkolenia BHP (zał. 6a),
- szczegółowym programem praktyk (zał. 3a).
Uwaga! Praktyka odbyta bez uprzednio podpisanego skierowania nie będzie zaliczona.
- Gdzie i jak mogę odbyć na wydziale szkolenie BHP wymagane do zaliczenia praktyk?
Na profilu Wikamp. Szczegółowe informacje można znaleźć pod linkiem:
https://edu.p.lodz.pl/course/view.php?id=198
lub w załączniku 6a.
- Co rozumiem pod pojęciem szczegółowy program praktyk?
Szczegółowy program praktyk (zał. 3a) jest wylistowanym spisem obowiązków i zadań, które czekają na praktykanta w zakładzie pracy. Spis obowiązków powinien być odpowiednio zakotwiczony w czasie, rozbity na tygodnie lub dni, np. w postaci: dzień 1 – szkolenie bhp, dzień 2 – przygotowanie dokumentacji projektu, itd.
- Co muszę zrobić po odbyciu praktyki?
Należy przedłożyć Opiekunowi praktyk następujące dokumenty:
- kopię podpisanej umowy z zakładem pracy (zał. 2) lub umowy o pracę, zlecenie, czy o dzieło,
- skierowanie na praktykę zawodową (zał. 3),
- szczegółowy program praktyk (zał. 3a),
- wydrukowane dokumenty firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczenie OC i NNW,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP na wydziale (zał. 6a),
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP w zakładzie pracy (zał. 6b),
- potwierdzenie odbycia praktyki zawodowej (zał. 4) lub wniosek o zaliczenie praktyki zawodowej (zał. 5), w zależności od formy odbywania praktyki – skierowanie czy praca zawodowa,
- dokumentację/raport z przebiegu praktyki zawodowej (zał. 4a)
- stronę tytułową rozliczenia praktyki (zał. 8)
Proszę zwrócić uwagę na to, by wykonywana praca odpowiadała zajęciom określonym w Ramowym Programie Praktyk dla odpowiedniego kierunku
(zał. 1). O zaliczeniu praktyki i wpisie do systemu decyduje Prodziekan ds. Studenckich.
- Kiedy odbywają się konsultacje osób odpowiedzialnych za praktyki?
- dr inż. arch. Magdalena Bednarkiewicz – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. arch. Maria Dankowska – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Anna Hummel – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni - według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr hab. inż. Piotr Ostrowski, prof. uczelni – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp.
- Dokumenty związane z praktykami można przekazać osobom odpowiedzialnym za praktyki:
- dr inż. arch. Magdalena Bednarkiewicz – osobiście,
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – osobiście,
- dr inż. arch. Maria Dankowska – osobiście,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – osobiście lub w sekretariacie Instytutu I-61,
- dr inż. Anna Hummel – osobiście,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – w sekretariacie Katedry K-61, pok. 203, pok. 226 lub osobiście,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni – osobiście,
- dr hab. inż. Piotr Ostrowski, prof. uczelni – w Dziekanacie lub do pudełka „Dziekanat” na portierni.
- Do kiedy muszę dostarczyć dokumenty, aby uzyskać wpis w bieżącym semestrze?
Informacji udziela Prodziekan ds. studenckich.
- Złożyłem komplet dokumentów, ale nie mam jeszcze wpisu w systemie.
Wpisu zaliczenia w systemie dokonuje Prodziekan ds. studenckich do 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym zostały złożone dokumenty. Przykład: Jeśli dokumenty zostały złożone np. do 31 marca, to zaliczenie powinno być wpisane do 15 kwietnia, a jeśli np. 1 kwietnia, to zaliczenie w systemie pojawić się powinno do 15 maja. Jeśli po upływie tego terminu nie ma zaliczenia, proszę o kontakt mailowy z opiekunem praktyk. Wyjątkiem od tej reguły będą okresy urlopowe.
- Co jeśli chcę odbyć więcej praktyk niż to wynika z programu studiów?
Można tak zrobić, jest to mile widziane. Jeśli informacja o dodatkowych praktykach ma się znaleźć w suplemencie do dyplomu wydawanego na koniec studiów, należy wystąpić z wnioskiem do Dziekana z prośbą o zgodę na dodatkowe praktyki. Dopiero po akceptacji można przystąpić do procedury odbywania praktyk.
- Odbyłem praktyki dłuższe niż to wynika z minimalnej długości praktyk.
Jako dodatkowe praktyki mogą być uznane tylko praktyki wcześniej zgłoszone – patrz poprzedni punkt.
- Co to znaczy, że mam odbyć 4 tygodnie praktyk?
Tydzień praktyk rozumiany jest jako 40 godzin pracy w tygodniu. Przykład: Dla odbycia 4 tygodni praktyk należy przepracować 4 x 40 = 160 godzin. Jeśli tygodniowy czas pracy jest krótszy niż 40h, należy odbywać praktyki proporcjonalnie dłużej. Należy zwrócić uwagę, że ze względu na święta, urlopy i zwolnienia, przepracowanie 160 godzin wymaga zazwyczaj pracy dłuższej niż 4 tygodnie. Jednocześnie przyjęto zasadę, że maksymalny uznawany do zaliczeń na wydziale tygodniowy czas pracy to 40 godzin.
UWAGA !!! STUDENCI ARCHITEKTURY
Część praktyk zawodowych, która dotyczy placu budowy, może być w szczególnym przypadku zamieniona na praktykę w biurze projektowym, pracę w Urzędzie Miasta, Urzędzie Gminy lub w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Decyzję o tym podejmuje wydziałowy Opiekun praktyk.
UWAGA !!! STUDENCI PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO
Dokumenty dotyczące Praktyki Zawodowej, zarówno przed ich podjęciem jak i po odbyciu, będą rozpatrywane do 10 dnia każdego miesiąca. Oznacza to, że dokumenty, które zostały dostarczone do ostatniego dnia miesiąca poprzedniego, będą rozpatrzone do 10 dnia miesiąca następnego. Przykład: Jeśli dostarczymy dokumenty do 31 marca, to będą rozpatrzone do 10 kwietnia. Jeśli dostarczymy dokumenty 1 kwietnia, to będą one rozpatrzone do 10 maja. Jeśli będzie wszystko w porządku, to dokumenty zostaną przekazane do Prodziekana ds. studenckich. Jeśli będą braki lub niezgodności, dokumenty wracają do studenta.