Najczęściej zadawane pytania dotyczące praktyk:
- U kogo można zasięgnąć szczegółowych informacji dotyczących praktyk? Kto jest Opiekunem praktyk?
Opiekunami praktyk studenckich na naszym wydziale są:
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – studenci 1-go stopnia Architektury oraz Architecture,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – studenci Inżynierii Środowiska w Budownictwie, Inżynierii Środowiska oraz Sieci i Instalacji w Inżynierii Środowiska,
- dr inż. Anna Hummel – studenci Planowania Przestrzennego,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – studenci 2-go stopnia Budownictwa,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni – studenci 1-go stopnia Budownictwa.
- Jakie są dopuszczalne formy odbywania praktyk?
Zgodnie z Regulaminem są różne formy odbywania praktyk. Najczęstsze to:
- praktyka odbywana poprzez skierowanie z uczelni do Zakładu Pracy, z którym PŁ podpisuje umowę,
- praca zawodowa na podstawie umowy o pracę, zlecenie lub o dzieło,
- prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Student posiadający uprawnienia budowlane może uzyskać zaliczenie praktyk na podstawie złożonego wniosku. Minimalny czas odbywania praktyk jest zależny od kierunku i stopnia studiów, i jest taki sam bez względu na formę odbywania praktyk (szczegóły: Regulamin, Ramowe programy praktyk).
- Co muszę zrobić przed rozpoczęciem praktyki?
Przed rozpoczęciem praktyki, realizowanej na zasadzie skierowania z uczelni, należy zapoznać się z właściwym Ramowym Programem Praktyk (zał. 1) oraz zgłosić się do wydziałowego Opiekuna praktyk z:
- dwoma egzemplarzami podpisanej przez zakład pracy umowy z PŁ (zał. 2),
- dwoma egzemplarzami podpisanego przez zakład pracy skierowania (zał. 3),
- wydrukowanymi dokumentami firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczeniem OC i NNW,
- wydrukowanym potwierdzeniem odbycia na wydziale szkolenia BHP (zał. 6a),
- szczegółowym programem praktyk (zał. 3a).
Zawarcie umowy (dawne porozumienie) pomiędzy zakładem pracy a PŁ jest dwuetapowe: najpierw należy zgłosić się po podpis do Opiekuna praktyk, a następnie do Prodziekana ds. studenckich.
Przed rozpoczęciem praktyki, realizowanej na podstawie wykonywanej pracy zawodowej, należy zgłosić się do wydziałowego Opiekuna praktyk z:
- aktualną umową o pracę, zlecenie lub o dzieło,
- dwoma egzemplarzami podpisanego przez zakład pracy skierowania (zał. 3),
- wydrukowanymi dokumentami firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczeniem OC i NNW,
- potwierdzeniem odbycia na wydziale szkolenia BHP (zał. 6a),
- szczegółowym programem praktyk (zał. 3a).
Uwaga! Praktyka odbyta bez uprzednio podpisanego skierowania nie będzie zaliczona!
- Gdzie i jak mogę odbyć na wydziale szkolenie BHP wymagane do zaliczenia praktyk?
Na profilu Wikamp. Szczegółowe informacje można znaleźć pod linkiem:
https://edu.p.lodz.pl/course/view.php?id=198
lub w załączniku 6a.
- Co rozumiem pod pojęciem szczegółowy program praktyk?
Szczegółowy program praktyk (zał. 3a) jest wylistowanym spisem obowiązków i zadań, które czekają na praktykanta w zakładzie pracy. Spis obowiązków powinien być odpowiednio zakotwiczony w czasie, rozbity na tygodnie lub dni, np. w postaci: dzień 1 – szkolenie bhp, dzień 2 – przygotowanie dokumentacji projektu, itd.
- Co muszę zrobić po odbyciu praktyki?
Należy przedłożyć Opiekunowi praktyk następujące dokumenty:
- kopię podpisanej umowy z zakładem pracy (zał. 2) lub umowy o pracę, zlecenie, czy o dzieło,
- skierowanie na praktykę zawodową (zał. 3),
- szczegółowy program praktyk (zał. 3a),
- wydrukowane dokumenty firmy z KRS lub CEIDG,
- ubezpieczenie OC i NNW,
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP na wydziale (zał. 6a),
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia BHP w zakładzie pracy (zał. 6b),
- potwierdzenie odbycia praktyki zawodowej (zał. 4) lub wniosek o zaliczenie praktyki zawodowej (zał. 5), w zależności od formy odbywania praktyki – skierowanie czy praca zawodowa,
- dokumentację/raport z przebiegu praktyki zawodowej (zał. 4a)
- stronę tytułową rozliczenia praktyki (zał. 8)
Proszę zwrócić uwagę na to, by wykonywana praca odpowiadała zajęciom określonym w Ramowym Programie Praktyk dla odpowiedniego kierunku (zał. 1). O zaliczeniu praktyki i wpisie do systemu decyduje Prodziekan ds. studenckich lub Wydziałowy Pełnomocnik Rektora ds. praktyki studenckiej.
- Kiedy odbywają się konsultacje osób odpowiedzialnych za praktyki?
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Anna Hummel – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni - według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp,
- dr hab. inż. Piotr Ostrowski, prof. uczelni – według informacji zamieszczonych na profilu Wikamp.
- Dokumenty związane z praktykami można przekazać osobom odpowiedzialnym za praktyki:
- dr inż. arch. Tomasz Bolanowski – osobiście,
- dr inż. Maciej Grzywacz, prof. uczelni – osobiście lub w sekretariacie Instytutu I-61,
- dr inż. Anna Hummel – osobiście,
- dr inż. Łukasz Krawczyk – w sekretariacie Katedry K-61, pok. 203, pok. 226 lub osobiście,
- dr inż. Jakub Miszczak, prof. uczelni – osobiście,
- dr hab. inż. Łukasz Domagalski – w Dziekanacie lub do pudełka „Dziekanat” na portierni,
- dr hab. inż. Piotr Ostrowski, prof. uczelni – w Dziekanacie lub do pudełka „Dziekanat” na portierni.
- Do kiedy muszę dostarczyć dokumenty, aby uzyskać wpis w bieżącym semestrze?
Informacji udziela Prodziekan ds. studenckich.
- Złożyłem komplet dokumentów, ale nie mam jeszcze wpisu w systemie.
Wpisu zaliczenia w systemie dokonuje Prodziekan ds. studenckich lub Wydziałowy Pełnomocnik Rektora ds. praktyki studenckiej do 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym zostały złożone dokumenty.
Przykład: Jeśli dokumenty zostały złożone np. do 31 marca, to zaliczenie powinno być wpisane do 15 kwietnia, a jeśli np. 1 kwietnia, to zaliczenie w systemie pojawić się powinno do 15 maja. Jeśli po upływie tego terminu nie ma zaliczenia, proszę o kontakt mailowy z opiekunem praktyk. Wyjątkiem od tej reguły będą okresy urlopowe.
- Co jeśli chcę odbyć więcej praktyk niż to wynika z programu studiów?
Można tak zrobić, jest to mile widziane. Jeśli informacja o dodatkowych praktykach ma się znaleźć w suplemencie do dyplomu wydawanego na koniec studiów, należy wystąpić z wnioskiem do Dziekana z prośbą o zgodę na dodatkowe praktyki. Dopiero po akceptacji można przystąpić do procedury odbywania praktyk.
- Odbyłem praktyki dłuższe niż to wynika z minimalnej długości praktyk.
Jako dodatkowe praktyki mogą być uznane tylko praktyki wcześniej zgłoszone – patrz poprzedni punkt.
- Co to znaczy, że mam odbyć 4 tygodnie praktyk?
Tydzień praktyk rozumiany jest jako max. 40 godzin pracy w tygodniu.
Przykład: Dla odbycia 4 tygodni praktyk należy przepracować 4 x 40 = 160 godzin. Jeśli tygodniowy czas pracy jest krótszy niż 40h, należy odbywać praktyki proporcjonalnie dłużej. Należy zwrócić uwagę, że ze względu na święta, urlopy i zwolnienia, przepracowanie 160 godzin wymaga zazwyczaj pracy dłuższej niż 4 tygodnie. Jednocześnie przyjęto zasadę, że maksymalny uznawany do zaliczeń na wydziale tygodniowy czas pracy to 40 godzin, a dzienny 8 godzin.
UWAGA !!! STUDENCI ARCHITEKTURY
Część praktyk zawodowych, która dotyczy placu budowy, może być w szczególnym przypadku zamieniona na praktykę w biurze projektowym, pracę w Urzędzie Miasta, Urzędzie Gminy lub w Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. Decyzję o tym podejmuje wydziałowy Opiekun praktyk.
Praktyki zawodowe mogą być realizowane poprzez System Studenckich Praktyk Zawodowych stworzony przez Izbę Architektów Rzeczypospolitej Polski.
UWAGA !!! STUDENCI PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO
Dokumenty dotyczące Praktyki Zawodowej, zarówno przed ich podjęciem jak i po odbyciu, będą rozpatrywane do 10 dnia każdego miesiąca. Oznacza to, że dokumenty, które zostały dostarczone do ostatniego dnia miesiąca poprzedniego, będą rozpatrzone do 10 dnia miesiąca następnego.
Przykład: Jeśli dostarczymy dokumenty do 31 marca, to będą rozpatrzone do 10 kwietnia. Jeśli dostarczymy dokumenty 1 kwietnia, to będą one rozpatrzone do 10 maja. Jeśli będzie wszystko w porządku, to dokumenty zostaną przekazane do Prodziekana ds. studenckich. Jeśli będą braki lub niezgodności, dokumenty wracają do studenta.